به گزارش ریست ؛ مایکروسافت گزارشی سالانه برای مرورگر اج خود منتشر کرده و در آن به قابلیتهای چت مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرده است، در حالی که به طور گذرا از موضوع سهم بازار ثابت این نرمافزار عبور کرده است.
برای بررسی بیشتر خواننده وب سایت ریست باشید
این شرکت آمار چشمگیری برای ارائه داشت. بیش از ۱۰ میلیارد گفتوگوی هوش مصنوعی با Copilot در پنجره مرورگر اج انجام شده بود (هرچند مشخص نشد چند مورد از این گفتوگوها مربوط به کاربرانی بود که میپرسیدند چگونه کروم را نصب کنند). حدود ۳۸ تریلیون کاراکتر به صورت خودکار ترجمه شده بود. همچنین، هفت تریلیون مگابایت از حافظه رایانهها با استفاده از قابلیت تبهای خوابزده (Sleeping Tabs) ذخیره شده بود.
اما آیا این ارقام واقعاً به بزرگی که نشان میدهند هستند؟ نکتهای که مایکروسافت به آن اشاره نکرد، این است که اج نتوانسته است سهم بازار را در سال ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی تغییر دهد.
جالب اینجاست که شرکت دادههای خام استفاده را منتشر نکرد. با این حال، بررسی آمار Statcounter برای سهم بازار مرورگرهای دسکتاپ نشان میدهد که اج در دسامبر ۲۰۲۳، ۱۱.۹ درصد از بازار را در اختیار داشت و تا نوامبر ۲۰۲۴ به ۱۲.۸۷ درصد رسید – افزایشی کمتر از ۱ درصد.
در همین مدت، مرورگر کروم گوگل، که رهبر بازار است، از ۶۵.۲۳ درصد به ۶۶.۳۳ درصد رسید. این افزایش تنها کمی بیش از ۱ درصد است، اما همچنان سلطه خود را حفظ کرده است.
زمانی که کروم محبوبیت یافت، بخشی از این موفقیت به دلیل نارضایتی کاربران از مرورگر اینترنت اکسپلورر (IE) مایکروسافت و همچنین بهروزرسانیهایی مانند صفحه انتخاب اجباری مرورگر بود. در حالی که IE سنگین و دارای مشکلات سازگاری بود، کروم سریع، سبک و روان ظاهر شد. چه قدر اوضاع تغییر کرده است.
تلاش مایکروسافت برای جایگزینی IE با اج، که بر پایه موتور مرورگر اختصاصی EdgeHTML ساخته شده بود، به سرعت متوقف شد و نسخه فعلی اج که مبتنی بر Chromium است، جایگزین آن گردید.
کروم و بسیاری از مرورگرهای دیگر نیز از Chromium استفاده میکنند. برخی استثناهای مهم وجود دارند، مانند فایرفاکس موزیلا، اما Chromium موتور مرورگر غالب در صنعت است. این موضوع ایجاد تمایز را دشوار میکند، به ویژه زمانی که کاربران به یک مرورگر خاص عادت کردهاند. شوخی قدیمی که بسیاری از کاربران اج را تنها ابزاری برای دانلود کروم میدانند، با توجه به آمار سهم بازار، هنوز پابرجاست.
این موضوع به دلیل کمبود تلاش نیست. رقبای مایکروسافت از روشهای این شرکت برای تشویق کاربران به استفاده از اج انتقاد کردهاند، اما در نهایت، کاربران نیاز به دلیلی قانعکننده برای تغییر مرورگر خود دارند.
قانونگذاران ممکن است گوگل را مجبور به جدا کردن کروم کنند، اما با توجه به اینکه بسیاری از مرورگرها از همان موتور استفاده میکنند، ایجاد تمایز کار سختی است. به نظر میرسد روش مایکروسافت این است که نشان دهد چه حجمی از دادههای کاربری را جمعآوری میکند. ماهانه ۷.۳ میلیارد رمز عبور محافظت میشوند و “در سال ۲۰۲۴، شما هر روز با مطالعه بیش از ۸۰۰ میلیون مقاله، داستان و بهروزرسانی در MSN اطلاعات کسب کرده و الهام گرفتهاید.”
مایکروسافت مشتاق است که کاربران “ابزارهای هوش مصنوعی اج را امتحان کنند تا به کمک آنها به دستاوردهایی فراتر از تصور خود برسند.”
اما افزایش سهم بازار در سال ۲۰۲۵ ممکن است؟ برای این کار به چیزی بیش از ابزارهای هوش مصنوعی فعلی نیاز است…