به گزارش ریست ؛ موزیلا، خالق فایرفاکس، گزارش مالی خود را برای سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است. این سازمان همچنان عملکرد مطلوبی دارد و در سال ۲۰۲۳ رشد درآمد چشمگیری را تجربه کرده است، اما این گزارش ممکن است سوالات و نگرانیهایی نیز ایجاد کند.
جزئیات کلیدی گزارش درآمد موزیلا :
- درآمد موزیلا در سال ۲۰۲۳ به ۶۵۳ میلیون دلار آمریکا رسید.
- داراییهای سازمان ۱۳۸ میلیون دلار افزایش یافت و به ۱.۳۳۵ میلیارد دلار رسید.
- درآمد حاصل از قراردادهای موتور جستجو و اشتراکها برای نخستین بار کاهش پیدا کرد.
خبر مهم این است که موزیلا توانست درآمد خود را حدود ۵۹ میلیون دلار نسبت به سال قبل افزایش دهد. این یک رشد قابل توجه در درآمد است، بهویژه زمانی که به درآمد حاصل از قراردادهای موتور جستجو، اشتراکها و خدمات توجه میکنید.
در ادامه خبر خواننده سایت ریست باشید
درآمد حاصل از قراردادهای موتور جستجو همچنان بخش اصلی درآمد را تشکیل میدهد. با این حال، این درآمد در سال ۲۰۲۳، ۱۵ میلیون دلار کاهش یافت و به ۴۹۵ میلیون دلار رسید. درآمد حاصل از اشتراکها و خدمات، که شامل تبلیغات نیز میشود، ۹ میلیون دلار کاهش یافت و در مجموع به ۶۵ میلیون دلار رسید.
پس چه عاملی باعث افزایش درآمد شد؟ گزارش مالی دو حوزه را به عنوان عوامل اصلی این رشد ذکر میکند. اول، درآمد حاصل از سود و سهام. این درآمد از ۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۴۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. سرمایهگذاریها ۲۴ میلیون دلار سود داشتند، در حالی که موزیلا در سال ۲۰۲۲، ۱۹ میلیون دلار ضرر گزارش کرده بود.
هزینههای موزیلا نیز افزایش یافتند
درآمد به رکورد جدیدی رسید، اما هزینهها نیز در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کردند. کل هزینههای موزیلا ۴۹۶ میلیون دلار بود که ۷۱ میلیون دلار بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.
هزینههای توسعه نرمافزار ۴۰ میلیون دلار افزایش یافت، سایر خدمات برنامهها ۶ میلیون دلار، برندینگ و بازاریابی ۸ میلیون دلار و هزینههای عمومی و اداری ۱۵ میلیون دلار بیشتر شدند.
چشمانداز آینده درآمد موزیلا
موزیلا باید نسبت به کاهش درآمد حاصل از حقامتیازها، تبلیغات و اشتراکها نگران باشد. استراتژی اصلی در سالهای گذشته این بود که با تمرکز بر اشتراکها و تبلیغات، شکاف درآمدی ناشی از حقامتیازها را پر کند. وابستگی بیش از حد به یک شرکت، در مورد موزیلا گوگل، هرگز یک تصمیم تجاری هوشمندانه نبوده است.
اگرچه کاهش درآمد حاصل از قراردادهای موتور جستجو تا حدی قابل پیشبینی است، زیرا کاربران فایرفاکس به آرامی در حال کاهش هستند، اما این نگرانکننده است که بخشی که باید این کاهش را جبران کند، در سال ۲۰۲۳ نیز با افت مواجه شده است.
ارقام سال ۲۰۲۴ نشان خواهند داد که آیا موزیلا توانسته است درآمد کسبوکار اشتراک خود را بهبود بخشد یا خیر. حتی اگر بتواند، وابستگی به آن قرارداد جستجو با گوگل در آینده قابل پیشبینی همچنان بهعنوان منبع اصلی درآمد باقی خواهد ماند.
میتوانید گزارش را از وبسایت موزیلا دانلود یا مشاهده کنید.