ریست بررسی می‌کند: در عصر هوش مصنوعی، کپچا ها بیشتر به دردسر انسان‌ها تبدیل شده‌اند ؛ آینده کپچا به کجا می رود؟

::

کپچا ها در اوایل دهه ۲۰۰۰ ایجاد شدند تا مشکلی در اینترنت را برطرف کنند: ربات‌ها. ربات‌ها برای ثبت سریع حراجی‌ها در eBay، بلیط‌های کنسرت یا رویدادهای ورزشی، یا گرفتن تصاویر سریع از وب‌سایت‌ها استفاده می‌شدند.

ایده ساده بود: یک چالش ساده به کاربر نشان داده شود تا مطمئن شویم که یک انسان این عمل را انجام می‌دهد و نه یک ربات. این روش در ابتدا به خوبی جواب می‌داد. ربات‌ها در آن زمان به اندازه‌ای پیشرفته نبودند که بتوانند کپچاها را به سرعت یا اصلاً حل کنند.

کپچاها پیشرفت کردند، گوگل یک دهه پیش این فناوری را خریداری کرد و آن را بیشتر توسعه داد. به زودی، شما با چک‌باکس‌های آزاردهنده “من ربات نیستم” و در نهایت بدون چک‌باکس‌ها مواجه شدید تا ثابت کنید که انسان هستید.

سرویس‌هایی مانند Cloudflare، hCaptcha و سایر راه‌حل‌ها را معرفی کردند تا ربات‌ها را مسدود کرده و به بازدیدکنندگان انسانی اجازه دسترسی دهند.
در ادامه مقاله همراه رسانه ریست مگ باشید


ظهور هوش مصنوعی کپچاها را به یک دردسر تبدیل کرده است، اما فقط برای انسان‌ها

در عصر هوش مصنوعی، کپچا ها بیشتر به دردسر انسان‌ها تبدیل شده‌اند ؛ آینده کپچا به کجا می رود؟

سیستم‌هایی برای دور زدن کپچاها ایجاد شدند، اما ظهور هوش مصنوعی باعث شده است که کپچاها فقط برای انسان‌ها یک دردسر باشند. بر اساس یک مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۲۳، محققان توانسته‌اند تا سال ۲۰۱۶، ۷۰ درصد از کپچاها را شکست دهند.

افزونه‌هایی مانند Buster یا Privacy Pass وعده بهبود مدیریت کپچاها را دادند. Buster ادعا کرد که می‌تواند هر کپچایی را حل کند و Privacy Pass توسط Cloudflare طراحی شد تا تعداد کپچاهایی که به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود را کاهش دهد.

امروز، محققان ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی قادر است هر چیزی که به آن‌ها داده می‌شود را در کسری از زمانی که انسان‌ها برای حل آن نیاز دارند، حل کند. این موضوع بر اساس گزارشی از The Conversation مطرح شده است.

در حالی که شما هنوز در حال فکر کردن هستید که آیا یک ماشین یا چراغ راهنمایی را در کپچا نادیده گرفته‌اید، ربات‌ها به احتمال زیاد آن را در میلی‌ثانیه‌ها حل کرده‌اند تا هر عملی که برای آن برنامه‌ریزی شده‌اند را انجام دهند. بنابراین، آن بلیط کنسرت ممکن است مدت‌ها پیش رفته باشد، حتی اگر شما جزو اولین کسانی باشید که فرآیند خرید را شروع کرده‌اید.

ابزارهایی مانند Google Vision یا Clip شرکت OpenAI در تشخیص اشیا بهتر از انسان‌ها هستند. همین موضوع در مورد رمزگشایی حروف، اعداد و نمادها در کپچاها نیز صادق است. حتی آخرین نسخه از فناوری کپچای گوگل، که اصلاً نیازی به حل پازل ندارد، قبلاً شکست خورده است.

این فناوری خاص رفتار کاربر در وب‌سایت را بررسی می‌کند. آیا بازدیدکننده مانند یک انسان رفتار می‌کند؟ با قدرتمندتر شدن هوش مصعوی، سیستم‌ها به راحتی می‌توانند رفتار انسانی را در وب‌سایت‌ها تقلید کنند تا این تست‌ها را پشت سر بگذارند.

اشکال دیگر کپچاها نیز وجود دارند. برخی از کاربران می‌خواهند یک قطعه پازل را جابه‌جا کنند یا یک حیوان را طوری قرار دهند که با چیزی که نمایش داده شده است، هم‌تراز شود. این موارد نیز قبلاً توسط سیستم‌های هوش مصنوعی شکست خورده‌اند.


سخن پایانی

از زمانی که کپچاها ایجاد شدند، بحث‌های داغی درباره این که آیا آن‌ها بیشتر ضرر دارند یا فایده، وجود داشته است. امروزه، با این که ربات‌ها به راحتی هر چیزی که به آن‌ها داده می‌شود را حل می‌کنند، کپچاها فقط قادر به مسدود کردن ربات‌های قدیمی و البته انسان‌ها از دسترسی به یک سایت یا سرویس هستند.

پس، آیا بهتر نیست که همه کپچاها حذف شوند؟ این قطعاً برای میلیون‌ها کاربر اینترنت که به طور منظم از ناتوانی در حل سریع کپچاها عصبانی می‌شوند، مفید خواهد بود.

منبع : ghacks.net

با خرید اشتراک ریست عضو کانال اعضای ویژه ریست در تلگرام شوید

  • با یکبار خرید اشتراک ۴۹ تومانی، به‌صورت همیشگی به مقالات و خبرنامه ریست ویژه دسترسی پیدا کنید
  • با جامعه کاربران ریست در تلگرام تبادل نظر کنید
  • جدیدترین اخبار و بروزرسانی‌ها را دریافت کنید
  • یکبار خرید اشتراک برای عضویت دائمی در کانال تلگرامی اعضای ویژه ریست
  • یادگیری علوم فناوری ، مدیریت و کسب‌وکار
  • برای خرید اشتراک به شناسه @tamas_you در تلگرام پیام بدهید …